zin: animo genoegen smaak voorliefde wens betekenis begrip gevoel gezindheid frase stemming


12.7.14

de laatste weg




                              voor Erika


dit boeket gelijkt op jou
een enkele lichte bloem
tussen rode rozen, je mysterie
Kwanyin die zweeft op wolken
vrouwenmantel met de krullen
van een nimf

ik weet niet of de heide bloeide
toen jij geboren werd bij Katowice
en ook niet of de merel in de meidoorn
zong, toen je gymnasium liep te Hagen
en toen al niet vergeten mocht
te prikken

soms werd je lastig toen je suikerwater
drinken moest, hoe zacht ook
was je niet gediend van dwang

maar heengaan deed je niet, telkens weer
kwam je terug, verwaaid en week
een vage glimlach op de lippen

zo liep je onvermoeibaar en alleen
een zinderende geest onder de zomerzon
die onverhoeds vervloog
om drie uur in de middag

je wandelde naar huis terug, naar
het genadeveld, land van geluk
waaraan je zorgzaam punt voor punt
steek na steek gewerkt hebt

sereen in je bewegingen
van binnen rusteloos en aangedaan
van mededogen

© lieve de vos
10 juli 2014

5 opmerkingen:

  1. Prachtig! Ik ben te lang afwezig geweest op je blog, ik zal er eens tijd voor nemen want je gedichten blijven me bekoren. Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Suzanne! Ik zou ook wat ijveriger mogen zijn met dichten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Lieve,
    Mijn deelneming. Ook mijnerzijds is het (te) lang geleden dat ik van je poëzie genoten heb.
    Hou je goed,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen