zin: animo genoegen smaak voorliefde wens betekenis begrip gevoel gezindheid frase stemming


21.12.13

De prieelvogel


je omringt je met dingen
die mooi zijn en waardeloos
broze uitgeteerde blaadjes
veertjes lampionskeletten
lege poppen keverschildjes
witgebleekte schelpen botjes
als ex-voto's voor een god

je pikt noten als een eekhoorn
blink en glitter als een ekster
jij bent een souvenirwinkelier
verzamelaar van etiketten
rariteitenkabinetten. bewaar
je schatten kunstenaar die
zoveel naar je gading vindt

jij hippe speelvogel in je prieel
versiert en lokt met lichtjes en
met koperglans miniatuurtjes
schellen klokken schalen
vol met glinsterende kralen

je stalt jezelf uit etaleert
creëert een eigen wereld
vrij met objets trouvés
een nature morte van verloren
resten een binnentuin waarin je
kunt verdwalen. de geest loopt
leeg a moment of perfection

ik hoor jouw loze dingen zingen
speur hun herinneringen
van keien aan de oceaan
droge bloemen aan de zomer
versleten kleedjes, wie ze
haakte wie ze kreeg

mystieke ziel jij ziet de zaken
in hun intrinsieke zijn
antiek- en kitschverzamelaar
bouw ons een huisaltaar
een veilig nest met bloemen
geur van wierook fruit
een kopje thee een glas sake

je koestert onbestendigheid
maar gunt de dingen nog wat
tijd. rondom je galerij van
sprokkelhout en korstmos
groeit een tuin vol leven


© lieve de vos
21 december 2013

        Foto 1: Canned Yams
        Foto 3: Frans Kerren

4 opmerkingen:

  1. Dag en bedankt Lieve,
    Vooraleer mijn lof te zwaaien over dit gedicht, moet ik vermelden dat ik eerst in de encyclopedie moest zoeken wat een “prieelvogel” is.
    Ik ben dan ook mede dankbaar voor de verruiming van mijn algemene vorming.
    Mij bevalt in dit gedicht bijzonders de verzen beginnend met omschrijving “Jij hippe vogel”.
    Het experiment met vreemde woorden is eveneens geslaagd.
    En wat te zeggen over de harmonie van “wie ze haakte wie ze kreeg” met het vloerkleed de foto... Hou je goed,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. altijd plezant om weer een gedicht van je te lezen (ik hou van lange gedichten). Is dit de inzending naar Turingen? Of mag je dat niet bekend maken?
    Grtjes,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Nadja!
    Ik vrees dat mijn gedichten wel eens vaker opzoekingswerk vergen - van mij ook, in ieder geval!
    Zelf lees ik graag gedichten die wat moeilijker zijn, die ik verschillende keren moet herlezen en waar ik dan wat bij ga googelen.
    Dat moet je zeker ook doen met de 'prieelvogel', de afbeeldingen onder Google bekijken, want daar zijn prachtige dingen bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Roos!
    Nee, dit is een recent gedicht (kijk naar de datum). Ik heb er nog twee in reserve, die bij Turing niet door geraakt zijn. Die komen dus nog.
    En één gedicht gaat wel naar de tweede ronde. Immerhin, zeggen ze in het Duits! :-)

    BeantwoordenVerwijderen